De nyligen släppta Covid-restriktionerna möjliggör genomförandet av Nordens största marketing- och techevent, NextM, den 6-7 april. Temat för det inställda 2020-arrangemanget, Bluewashing, återanvänds, i hållbarhetens tecken.
När dörrarna öppnas till NextM – the bluewashing edition på Annexet i april kommer de 1 500 gästerna få äntra en tvättomat, inte för kläder, men väl för loggor tvättade i FN:s globala hållbarhetsmåls färger. Årets fokus är syfte och på agendan står möjligheter för annonsörer att genom teknik, kreativitet och givande partnerskap bli en viktig del av lösningen för att nå de globala målen. Att tvätta logos blir en påminnelse om att inte bara skrapa på ytan, utan att verka för reell förändring.
Martin Hugosson, Sverige-vd för byråkoncernen GroupM som anordnar NextM, kommenterar årets agenda:
Konsumenter kräver hållbara förhållningssätt och ett flertal studier visar att majoriteten upplever att just varumärken kan åstadkomma större skillnad än politiken. Temat är en uppmaning till branschen att göra kloka, långsiktiga val. Annonsörer bör inse vilket inflytande de har och vilka resurser de förfogar över för att kunna bidra till en hållbar framtid för samhället i stort. Förhoppningsvis tar besökarna tar med sig sin vd till NextM för att diskussioner och inspiration ska omvandlas från slipade ord till riktning och handling.
Agenda 2030 ska vara uppfyllda om mindre än ett decennium och därför måste de närmaste åren vara extremt lösningsorienterade. ”Business as usual” duger helt enkelt inte och perspektiv såsom tech, media, kreativitet och marknadsföring fyller en värdefull roll då kommunikation formar en stor del av vårt samhälle.
Möt ett axplock av huvudtalare på NextM som kommer att bidra med inspiration och klokskap:
- Bob Hoffman – Bästsäljande författare och marknadsföringsguru
- Paul Svensson – prisvinnande kock med hållbarhetsagenda
- Pascal Finette – expert på hållbar, exponentiell tillväxt
- Louise Xin – prisvinnande modeskapare och aktivist
- Helena Samsioe – hyllad techentreprenör och grundare av Globhe
- Cecilia Tengroth – generalsekreterare vid FN-förbundet
- Will Scougal – Global Creative Director på Snapchat
- Ricki Rebecka Petrini – Marknadschef på Schibsted Marketing Services
Om NextM
NextM-konferensen är Nordens största marknadsföring- och techevent, men arrangeras även i ett 15-tal andra länder av byråer inom GroupM-koncernen. Läs mer om NextM här.
Vid frågor, vänligen kontakta:
Martin Hugosson
Vd, GroupM Sverige
+46-70-881 08 48
Agenda 2030, Bob Hoffman, Cecilia Tengroth, FN-förbundet, Hållbarhet, Helena Samsioe, Louise Xin, Martin Hugosson, NextM, Pascal Finette, Paul Svensson, Ricki Rebecka Petrini, Will Scougal,