”5 i…” med Knorr Snack Pot

Case från Mindshare

Utmaning

Våren 2017 hade Knorr ambitionen att vitalisera varumärket och modernisera sin portfölj. Då lanserades Snack Pots, ett mättande minimål på naturliga ingredienser, klart på 5 min!

Hur skulle Mindshare skapa kännedom och positiva associationer kring nya produkten Snack Pot bland unga och driva till försäljning? Knorr är ju ett historiskt ointressant varumärke för gruppen.

Strategi

Unga är som minst mottagliga för reklam och har höga förväntningar på att varumärken ska skapa relevant kommunikation för just dem. För att föryngra Knorr behövde vi en okonventionell approach och vi identifierade två viktiga passioner, humor och e-sport.

Influencers blev nyckeln för att på ett trovärdigt sett ge Knorr en röst inom målgruppen. Vi behövde skapa innehållet utifrån profilernas perspektiv och kunskap. Ett innehåll som målgruppen själva uppsöker istället för att vi trycker det i ansiktet på dem.

På så sätt skulle vi kommunicera produktfördel (convenience) och samtidigt skapa ett mervärde för vår målgrupp i form av underhållande innehåll. Alltsammans paketerat i vårt koncept kallat ”5 i…” (som i 5 i tentan, 5 i fotbollsträningen), vilket kommunicerades genomgående i samtliga aktiveringar (exempelvis var filmerna 5 minuter långa).

Lösning

Knorr tog ett rejält positioneringskliv och kommunicerade till ungdomar på ungdomars vis, via en influencerstrategi med engagerande e-sport och smittande humor. Filmen ovan beskriver ett viktigt ben i kampanjen. Här är det andra.

Resultat

Det blev produkt- och målgruppsrelevant, budskapet ”convenience” gick fram och försäljningssiffrorna överraskade stort! Kampanjen vann en 50W.

content, digital marknadsföring, event, gaming, influencer marketing, media, mediebyrå, Mindshare, Unilever,

Tillbaka till feed