GroupM Praktik - GroupM

GroupM Jumpstart

Praktikprogram inom digital marknadsföring.

Ansök nu

Vill du göra praktik hos oss?

Tillsammans med våra skickliga medarbetare och några av dagens mest spännande och inflytelserika kunder, ger vi dig rätt förutsättningar för din framtida karriär. Hos oss arbetar vi utifrån en helt enastående kundlista med kända varumärken som Coca-Cola, UNICEF, Systembolaget, SAS, ICA och Unilever med varumärken som t.ex. Ben&Jerry's och Dove.

Vi på GroupM brinner för att låta teknologi förbättra, förnya och effektivisera allt vi gör. Från sättet vi arbetar på till hur vi tänker och agerar. Vi arbetar för att driva den digitala transformationen framåt och skapa en ny era inom marknadsföring. Varje dag. Vår storlek och globala nätverk ger oss också en unik möjlighet att arbeta tillsammans med marknadsledande teknonologi bolag såsom Google, Meta och Amazon. Hos oss får du därför möjlighet att arbeta med de bästa teknologierna som finns på dagens marknad. Hur låter det?

Vi vill gärna lära känna dig som läser digital marknadsföring och står inför en kommande LIA-period. Ta chansen och ansök till vårt praktikprogram Jumpstart och bli en del av något större!

Vad brinner just du för? I dagsläget ingår sju olika inriktningar inom JUMPSTART.  Läs mer om de olika inriktningarna och ansök nedan

SEO

Kort sagt jobbar vårt Owned Media-team med alla ägda mediekanaler i ett företags ekosystem. Från sök till podcasts, från appar till product feeds och marketing automation. I de kanaler där företaget äger sitt eget innehåll, fungerar teamet som strateger och arkitekter. SEO är en härlig mix av analys, strategi och marknadsföring där du får chansen att jobba med flera olika företag och varierande branscher i riktiga kundprojekt. Du kommer bland annat att få jobba med:

  • Analysis – Identifiera och analysera sökbeteenden för att förstå vad användare är ute efter.
  • Content – Utvärdera, planera och optimera innehåll då rätt innehåll på rätt plats är viktigt för både användare och sökmotorer.
  • Tech – Titta under huven på webbplatser med en sökmotors ögon.
  • Links – Undersök och utvärdera hur länkar kopplar samman webben och påverkar en webbplats förtroende.

Några av de verktyg vi använder är: DeepCrawl, Google Analytics, Google Search Console, Excel, Keyword planner, STAT, Majestic.

SEM

Visste du att Google hanterar ca 63 000 sökningar i sekunden? Inom praktikprogrammet för SEM får du lära dig det och ännu mer om Google som kanal i marknadsmixen. Vårt SEM-team jobbar med några av världens största varumärken och du kommer bland annat att få lära dig:

  • Hur man sätter upp ett konto och annonser på Google Ads och Bing
  • Google shopping
  • Skapa rapporter och analysera utfall
  • Följa med våra erfarna specialister på kundmöten för att få en inblick i det strategiska arbetet

Paid Social

Som praktikant i vårt Paid Social-team får du arbeta med betald annonsering i sociala medier åt många av Sveriges och världens mest ambitiösa varumärken. Här får du bland annat:

  • Social Excellence – introduktion i alla sociala plattformar och vårt globala ramverk för best practices
  • High level partnership – partnerskap och dedikerad byrå-support från Meta, Google, Snapchat, LinkedIn, Pinterest, Twitter och TikTok
  • Meta Blueprint certifiering – träning för att du ska bli certifierad Professional Media Buyer
  • Integrerat Specialistteam – arbeta med dedikerade specialister inom Paid Social tillsammans med andra discipliner
  • Social Media Strategi – arbeta med rekommendation för annonsering i sociala medier som val av plattform, budget, KPI, målgrupp, format, frekvens och ge input på kreativt material
  • Mediaköp – arbeta med kampanjhantering och optimering i plattformar som Meta, Pinterest, YouTube, Snapchat, LinkedIn, Twitter och TikTok
  • Audits & analys – utvärdera och rapportera utifrån definierade målsättningar och KPI:er
Programmatic

Vårt Programmatic-team kan, och delar gärna med sig av det programmatiska landskapet, dess styrningsmöjligheter och optimeringsparametrar. Som praktikant inom Programmatic får du jobba tillsammans med en specialist och:

  • Supporta vid hantering, optimering och uppföljning av programmatiska kampanjer.
  • Ge rekommendationer på optimering/kampanjförbättringar
  • Analysera kampanjdata för att dra slutsatser till uppföljningar – samt presentera dessa.
Ad Tech

Vårt Ad tech-team utgör själva navet i den digitala verksamheten på GroupM. Här ligger fokus på teknik och system och att alla våra kunders digitala kampanjer mäts. Enkelt kan man säga att detta team utgör länken mellan byråerna och specialistteam inom GroupM (Programmatic och Social). Söker du praktik här kommer du bland annat att få:

  • Hantera och sätta upp våra kunders digitala kampanjer i annonshanteringssystem för att samla in och validera data.
  • Hantera annonsmaterial
  • Säkerställa att annonsmätning fungerar som den ska.
  • Teknisk felsökning i olika system
  • Få en inblick i hur vi taggar upp och mäter på våra kunders egna sajter.

Några av de system och verktyg vi arbetar med är Google Campaign Manager, Google Tag Manager, Excel, GroupMs egna automatiseringsverktyg Beam och Aeolus.

Data Science

Är du intresserad av gränslandet mellan marknadsföring och data science? Hos vårt Data Science-team ligger fokus på att hjälpa annonsörer att effektivisera sin marknadsföring med hjälp av data, analys och teknik. Som en del av detta team kommer du bland annat att få prova på:

  • Business Intelligence – Importera, strukturera och visualisera marknadsföringsdata i dashboards
  • Inkrementallitets-experiment – Designa & analysera experiment där vi testar effekten av olika mediastrategier
  • Bygga mediaköpsalgoritmer – Programmera en algoritm som kommunicerar med mediaköpplattformar
  • Digital analys – Analysera hemsidedata för att hitta trender, insikter och rekommendationer kring hur annonsörer kan förbättra sin digitala strategi

Du kommer gilla oss om du själv gillar att jobba med data och analys. Några av de verktyg vi använder är: Excel, Rstudio, Python, Google Analytics, Google Cloud, Big Query.

Creative

Hos mStudio, vår egen contentavdelning, får du möjlighet att utvecklas inom allt från motion design, fotografering och filmning till grafisk formgivning, copy writing, idé- och konceptutveckling mm. Vi strävar alltid efter att ligga steget före och har ett tajt samarbete med stora mediebolag som Google, Meta, Tiktok med flera. Du kommer att bli en naturlig del av studions arbetsgrupp där vårt mål är att ge dig en ännu djupare förståelse och erfarenhet inför ditt kommande yrkesval. Din praktik ska vara så värdefull som möjligt. Vi vill att du ska kunna se tillbaka på din tid i studion och känna att den var en av de bästa och mest givande perioderna under din utbildning. Först då har vi lyckats!

Ansök nu



Varför Jumpstart- och GroupM?

Förutom en egen mentor och mängder av praktiska råd, tips och glada hejarop, får du under din praktik en unik tillgång till det bästa på marknaden – inklusive nära samarbeten med stora partners som Google, Meta, Amazon och många fler. På våra luftiga kontor i Stockholm och Göteborg ryms kunskap och kompetens från fler än 300 medarbetare, vilket är väldigt unikt inom vår bransch. Vi kallar det för att vara Better together. Som om inte det vore nog får du ytterligare ca 130 000 kollegor att lägga till i ditt nätverk. Eftersom vi är en del av WPP har vi förmånen att finnas i 112 länder vilket gör oss till en av världens främsta medie- och kommunikationsbyrågrupper.

Som du märker är vi ett glatt, energifyllt och drivet gäng. Vi låter all kommunikation, internt som externt, genomsyras av våra värdeord Open, Optimistic och Extrordinary. Vi är Öppna för det nya, spännande och föränderliga. Optimistiska och drivna av en tro på att allt är möjligt och inte minst Extraordinärt bra på det vi gör. Vi tar allt steget längre.  

Häng med oss och bli en del av någonting större!