Förseningssurf med Halebop

Case från Wavemaker

Utmaning

Inom telekomindustrin är julen årets viktigaste försäljningsperiod, med högt medietryck och hög konkurrens mellan aktörernas julerbjudanden. Halebop är i sammanhanget en relativt liten aktör med begränsad budget, och har svårt att tävla med de största telekomaktörerna. Företagets målgrupp är i första hand studenter samt unga vuxna i storstad.  Trots hög kännedom om varumärket är consideration relativt låg i målgruppen.

Halebops marknadsavdelning hade uppdraget att förstärka attityden av att Halebop är schyssta och genom det bygga liking och preferens för varumärket.

Tärningen var kastad! Hur skulle vi få Halebop att, med en liten budget och svårflörtad målgrupp, nå igenom julbruset med just sitt erbjudande för att skapa försäljning – och samtidigt förstärka varumärket genom att visa att Halebop är en schysst operatör.

Strategi

I den svårflörtade unga målgruppens ögon är mobiloperatörer och deras erbjudande rätt lika varandra och framförallt lika ointressanta. För att nå fram till dem behövde vi ta fasta på något som engagerar dem – och visa att Halebop är schyssta.

Att tågen är försenade under julhelgerna är ju idag nästan en tradition lika svensk som Luciafirandet. Under december ökar tågresandet i Sverige markant, och många unga i student- och storstäder reser hem över julen för att vila från studier och bli lite ompysslade av föräldrarna. Vi vet också att den här unga målgruppen använder sin mobilsurf mer än 100 min/dagen – vilket är 30% mer än genomsnittssvensken. Lägg då till en seg tågförsening när man bara vill hem över julen och detta kan bli riktigt dyrt!

Vi tog fasta på insikterna kring omvärld och målgrupp: resebeteendet, användandet av mobilsurf, fenomenet med tågförseningar rent generellt och kanske extra mycket när det är högt trafiktryck eller vinterväder. Vi skapade ”Halebops Förseningssurf”, där vi bjöd på fri surf till kunderna vid tågförseningar under julen.

Lösning

Vi kopplade Trafikverkets öppna API:er till Halebops egen databas för att kunna se förseningar i realtid.

När ett tåg mot någon av Sveriges största studentstäder var försenat visades anpassad information om just det tåget i realtid på digitala skärmar på den aktuella centralstationen – där vi också informerade Halebops kunder om att vi bjöd på fri surf i väntan på tåget. Det enda en Halebop-kund behövde göra om tåget var försenat (förutom att vänta på tåget, då) var att smsa TÅG följt av tågnumret till Halebop – då fick man 1 GB förseningssurf i sin lur, helt gratis.

Genom att använda data för att endast köpa vid rätt tid, vid rätt plats med rätt budskap skapades en kostnadseffektiv och schysst kampanj med minimalt spill.

Alla kan känna igen sig i frustrationen av att behöva vänta på ett försenat eller inställt tåg när allt man vill är att komma hem. På det här sättet visade Halebop vad schyssthet verkligen är, en operatör som hjälper när man behöver det som mest. Något som konkurrenternas kunder också såg.

Resultat

Många uppskattade aktiviteten och kampanjen gav fina resultatet:

  • 10% ökning av liking och consideration i målgruppen!
  • Vi nådde våra uppsatta mål på preferens!
  • 3 000 icke-kunder tyckte detta verkade så schysst att de försökte få gratissurfen!
  • Halebops kunder då?
  • Jodå, det spelades några extra rundor i väntan på tåget, föräldrar fick löpande            status skickat i chatten och det skapades tusentals snaps. 3 terabyte delades ut till slut och vände något negativt till något positivt för 3030 kunder!

         Schysst på riktigt

digital marknadsföring, DOOH, event, Halebop, media, open source, partners, samarbete, strategi, tech, Wavemaker,

Tillbaka till feed