GroupM GroupM x Grey Gather & Groove - GroupM

GroupM x Grey Gather & Groove

Traditionella massmedier tappar i kommersiell räckvidd, men ljudburen media höjer volymen och levererar som aldrig förr. Därför anordnade GroupM och Grey i Göteborg, ett insiparationsseminarium om just ljudmedier. Tillsammans med fantastiska partners Acast, Bauer Media, NENT och Spotify skapade vi en givande eftermiddag.

På agendan fanns:

No advertising as usual – Sounds (for) good? – David Andréas, AD på Grey Gothenburg

Ljudboomen av idag – Patrick Wallin, Chef för Audio Visual Media på GroupM

Patrick Wallin på GroupM klargjorde hur dagens exploderande audiomarknad ser ut i Sverige.


Voices that work- Kan ljudrenässansen amplifiera ditt budskap 

Ljudet har blivit vår nya bästa vän, och poddlyssnare i synnerlighet lägger mycket av sin vakna tid på att konsumera ljud. Den tillväxt i lyssningar och frekvens som podcast sett de senaste åren har öppnat upp för allt större möjligheter för podd som reklammedium. Inte minst tack vare den brusfria miljön som erbjuds och det faktum att formatet är en fantastisk historiebärare.

Det är ett medium som påverkar våra känslor på djupet. Frågan är såklart – funkar det? Vi fick dyka ner i podcasternas framfart i det allt trängre medielandskapet, i räckvidd och övergången från Poddindex till IAB, samt tunade vi in på poddreklam som ger effekt.

Ger radio pang för pengarna? Med Andreas Nordfors, Marketing Science Director på GroupM

I ett starkt föränderligt medielandskap är det viktigare än någonsin att förstå försäljningseffekten av valda kanaler. Vi delade med oss av lärdomar om vad vi lärt oss kring effekten av radio med en tillbakablick  på historiska projekt – både från metaperspektiv och genom djupdykning i exempelcase.

Micro genres – macro impact – Niklas Borg och Johan Leijonhufvud, Account Directors på Spotify

Genom sofistikerade algoritmer serverar Spotify den ultimata musikupplevelsen för sina användare. Niklas Borg och Johan Leijonhufvud på Spotify förklarade datamagin och vad den kan betyda för en annonsör.

Hur låter ditt varumärke? –  Thomas Ohlsson, projektledare på Streamline Studio

Vi lyssnade till Thomas Ohlsson som berättade om Unibets reklamlåt som blev en hit & om Bauhaus ljudresa under ett decennium.

ELON boostar sök med ljud – Julia Forsberg, analytiker på Bauer Media

ELON ökade nyligen sin sökvolym med 16% med hjälp av ljudannonsering! Julia Forsberg på Bauer Media delade med sig av insikterna från en omfattande och färsk studie.

En bättre spot – Daniel Olofsson, Market Analyst på NENT

Vi tog upp vilka element en grym spot innehåller och vad som saknas i en mindre bra sådan? Behöver en annonsör verkligen ha en ljudlogga och hur många gånger måste avsändare nämnas?

NENT och NEPA har genomfört en metastudie på effektmätningar där 179 produktioner taggades upp för att se vad som påverkar hur en kampanj tas emot. En spännande analys, som resulterade i en aha-upplevelse, krossade myter och ett kvitto på vad som fungerar och varför.

Hur varumärken integreras i smarta högtalare – Louise Lundgren, B2B-ansvarig Bauer Media

Röstassistenterna etableras med rekordhastighet. I USA har 60 miljoner hushåll en röstassistent, hälften av all sök görs med rösten och 1/5 handlar med rösten. Nu har smarta högtalare kommit till Sverige. Louise Lundgren, Bauer Media, berättade om vilka möjligheter som öppnar upp sig ur ett varumärkes- och marknadsföringsperspektiv och visade case från den svenska marknaden.

From Top of Mind to Tip of Tongue med MediaComs Insight Director Josephine Larsson

I en studie som MediaCom genomfört i USA såg man bl a att konsumenter är mindre benägna att säga en varumärkessökning jämfört med att skriva en. Det innebär att sökningar på varumärken förmodligen kommer att minska i takt med att röstsökningarna ökar. För varumärken kommer det därför inte att räcka att ”bara” vara Top of Mind. Man behöver även vara Tip of Tongue. MediaComs Josephine Larsson presenterade hur det såg ut när samma studie genomfördes i Sverige.

Seminariet avslutades med ”ihopflyttningsparty” i ljudets tecken med silent disco, karaoke, den hyllade artisten Molly Hammar, god mat och dryck. Grey och GroupM har flyttat ihop på Södra Hamngatan 35 i Göteborg och det firades med råge. Tack för att ni kom och firade tillsammans med oss.

Nedan följer lite härliga foton från kvällen.

Download WordPress Themes
Free Download WordPress Themes
Premium WordPress Themes Download
Download Best WordPress Themes Free Download
download udemy paid course for free
download lava firmware
Download Nulled WordPress Themes
free online course

Acast, audio, Bauer Media, Göteborg, Grey, GroupM x Grey Gather & Groove, ljud, NENT, partners, Spotify,

Tillbaka till feed