GroupM GroupM blir certifierad Google Mobile Web Partner i Norden - GroupM

GroupM blir certifierad Google Mobile Web Partner i Norden

GroupM får Nordisk certifiering som Google Mobile Web Partner

Som en av endast sju nordiska Google Sales Partners som kan erbjuda denna tjänst är vi stolta att meddela att GroupM Nordics har tilldelats Google Marketing Platforms Google Mobile Web Partner-certifikat.

I ett hektiskt digitalt landskap där teknik och konsumentbeteende utvecklas i snabbare takt måste företag ligga i framkant av innovation om de ska skapa de bästa förutsättningarna för att driva på engagemang och konverteringar. Ett avgörande steg för att uppnå detta är att bemästra den mobila webbupplevelsen. Eftersom mobila enheter har blivit förstahandsvalet för onlineinteraktion är en smidig och engagerande mobil webbupplevelse inte längre ett alternativ – det är en nödvändighet.

Det är därför Google Mobile Web Certification kom till, som ett bevis på vikten av mobilvänliga webbplatser – en agenda som Google länge har kämpat för.

Alla annonsörer är dock inte av samma åsikt som Google. Nicolai Høg, Director of Addressable Content & Experimentation på GroupM Nexus Denmark, säger i detta sammanhang:

”Till exempel, när kunder tittar på att designa om- eller bygga en helt ny webbplats, har många fortfarande en desktop-first-inställning. Men under de senaste åren har vi sett en gradvis övergång till mobile-first, en utveckling som Google har varit en del av att driva på”.

Vad är Google Mobile Web Certification?

2018 lanserade Google sin plattform ”Google Marketing Platform Partners” för att ge annonsörer tillgång till ett nätverk av ackrediterade partners som kan hjälpa dem att växa sin verksamhet genom att använda Googles annonserings- och analysverktyg. I takt med att digital marknadsföring fortsätter att bli mer komplex behöver annonsörer hjälp att lösa utmaningar över och ofta utanför Googles produkter, som t.ex. lösningar för förstapartsdata, maskininlärning och mer.

Sedan dess har Google utökat partnerprogrammet såväl som deras utbud av certifieringar, och 2021 kom de ut med en ny och unik kompetensbaserad certifiering: Mobile Web Certification. Google Mobile Web-certifiering fungerar som ett varumärke som visar att partnern förstår vikten av mobilvänlighet och viktigast av allt kan utföra på den. Det innebär med andra ord att webbplatsen som hanteras av partnern kan uppfylla Googles strikta standarder för användarupplevelsen på mobila enheter, inklusive t.ex. på parametrar som sidhastighet, responsivitet och allmän användbarhet.

En kontinuerlig resa

Googles mobilwebbcertifiering är inte lätt att få, den dyker därför inte upp till höger och vänster:

”Det här är inte en certifiering som vi har fått på grund av ett engångsresultat. Vi fick den för att vi kontinuerligt bevisat hur vi har skapat värde för, i det här fallet, två olika kunder med två specifika ärenden som har pågått i mer än ett år”, förklarar Høg.

Vikten av certifieringen understryks ytterligare av Googles egen forskning, som illustrerar hur en nedgång på bara 0,1 sekunder i webbsidehastighet kan öka konverteringsfrekvensen med upp till 8 % på mobil.

”[…] eftersom majoriteten av trafiken sker på mobila enheter är certifieringen ett bevis på att vi kan ge råd till kunder på bästa möjliga sätt och kan optimera användarupplevelsen”, säger Michael Hein Krogh, Executive Director Platforms, på Acceleration nordiska.

Nicolai Høg utvecklar:

”Den kritiska punkten här är att värdet av reklam minskar. Det kostar med andra ord annonsörer mer att nå och engagera en större publik och därigenom driva konverteringar. Allt är dyrare på grund av det nuvarande medielandskapet. Prognosen säger oss att vi i framtiden måste bli ännu vassare på hur vi råder kunden för att utnyttja budgeten på bästa sätt. Det är en kritisk och viktig tid som vi befinner oss i, och därför är det en bra timing för GroupM att få denna certifiering. Förhoppningsvis kommer det också att få våra kunder att inse att vi inte bara kan fortsätta återvinna förra årets planer. Vi måste se det från en annan vinkel”.

Zahra Alikahi, Head of Customer Experience Addressable Content på GroupM Nexus Sweden tillägger:

”Denna certifiering, som initierades av Google, är också en ”call-to-action” och bidrar till stor del till att utmana det traditionella sättet att se på medieutgifters ROI. Det handlar inte längre bara om att locka trafik, utan om att fånga och behålla med en sömlös upplevelse.”

Framtidens medielandskap

I handhållna enheters tid står Google Mobile Web Certification som ett riktmärke för framtidens medielandskap. Att skärpa våra kunskaper med ett ökat fokus på användarupplevelse går också hand i hand med en värld utan cookies.

Dessutom, genom att optimera användarupplevelsen (i det här fallet på mobila enheter) kommer du också att lyckas bättre med att fånga upp förstapartsdata. Det blir nästan omöjligt att skaffa förstapartsdata utan en positiv användarupplevelse, vilket kan ge publiken ett incitament att återvända och frivilligt erbjuda annonsören sin information. Kort sagt, du har det bättre med en användarvänlig mobilupplevelse när tredjepartscookien går ut.

Download WordPress Themes Free
Premium WordPress Themes Download
Download WordPress Themes Free
Download WordPress Themes
udemy paid course free download
download karbonn firmware
Premium WordPress Themes Download
free download udemy course

Tillbaka till feed