Influencermarknadsföring ÄR bevisat effektivt. Det hävdar GroupM som med egenutvecklad, unik metodik, i samarbete med Norstat, genomfört flertalet varumärkesstudier genom den datadrivna influencerplattformen INCA.
Influencermarknadsföring har ökat explosionsartat de senaste åren. Enligt den senaste rapporten från Statista* höjs investeringarna med över 40% årligen globalt. Det ställer höga krav på hur data används på rätt sätt, att transparensen ökar, att falska följare minimeras samt att värdet av samarbeten kan påvisas.
För två år sedan lanserade GroupM INCA, en datadriven plattform för influencer marketing, där fokus ligger på just varumärkessäkerhet, transparens och automatisering. Framgången har varit stor där INCA i Sverige i år beräknas omsätta cirka 15 miljoner SEK, att jämföra med 4 miljoner SEK under 2020. Jonas Viksten, Managing Director Nordics, Xaxis, plista & INCA på GroupM, menar att en del av succén stavas möjligheten att bevisa effekt:
- När vi lanserade INCA ville vi bidra till att förädla och göra influencerbranschen mer transparent och resultatorienterad. Våra investeringar i den här plattformen och rätt typ av kompetenser har möjliggjort att vi med en egenutvecklad metodik kan påvisa varumärkesförflyttningar vid influencer-samarbeten. Efter ett antal studier med fantastiska resultat genomförda med hjälp av Norstats data har det reella värdet av influencer marketing för våra kunder tydligt låsts upp.
Exempelvis såg Elon, vilket är en Mindshare-kund, en köpintention som stack iväg till 87% och Plantagen, kund till Mediacom, fick en ökning i kännedom för nytt produktsortiment på 44% bland respondenterna.
- Via INCA får vi pålitliga och värdeskapande samarbeten utan uppblåsta räckviddssiffror eller haussade engagemangs-KPIer. Vi kan planera och köpa inspirerande och målgruppsriktat content som är baserat i data och kan lita på att det ger önskad effekt, säger Karolina Åhs, Marketing Director på Plantagen.
INCA har numera etablerats nordiskt och efter framgångarna i Sverige lanserades plattformen i Danmark under 2020 och Norge och Finland har haft premiär nu i år. Bara i Sverige jobbar 7 heltidsanställda med plattformen.
Vad är INCA?
- En datadriven plattform med algoritmisk intelligens där annonsörer matchas med relevanta profiler som inspirerar deras målgrupper.
- Tusentals uppsignade kreatörer
- Automatiserat, transparent och överskådligt! All kommunikation såsom brief, presentation av idé, feedback och ersättning sker i plattformen.
- Det av profilerna framtagna, högkvalitativa materialet återanvänds kostnadseffektivt i andra medier
Vid frågor, vänligen kontakta:
Jonas Viksten
Managing Director Nordics, Xaxis, plista & INCA
GroupM
+46-70 692 15 14
ELON, GroupM, INCA, influencermarknadsföring, Karolina Åhs, MediaCom, Norstat, Plantagen,