Mediebyrågruppen GroupM har i veckan rekryterat Anna Hammerlid, tidigare vd på Splay One Sverige, till Chief Transformation Officer. Som CTO ska hon ansvara för GroupMs specialistavdelningar med 125 medarbetare och påskynda bolagets transformation för att skapa kundfördelar.
Anna Hammerlid har tidigare gjort karriär på olika chefsposter hos Nordic Entertainment Group, inom Bonniers mobila intäktsströmmar samt som analytiker på Skanska Financial Services. Martin Hugosson, vd för GroupM i Sverige, är tacksam att 2020 levererade så väl att det finns förutsättningar för att rekrytera en driven ledare som kan skapa förändring.:
Anna har på ett respektingivande sätt styrt ett flertal transformativa projekt med fantastiska resultat. Vi ser så fram emot att under hennes ledarskap utveckla vår förmåga att göra våra kunder framgångsrikare genom att kombinera data, tech och kreativitet i sin affär. Anna har redan gjort starkt intryck på oss genom en maxad kombination av analys och kreativitet.
I ett medielandskap där digitaliseringen har tvingat fram strukturella förändringar och möjliggjort framväxten av såväl nya typer av medieaktörer som byråer menar Anna Hammerlid att alla behöver ställa om och tänka nytt:
Jag blev väldigt imponerad när jag förstod att GroupMs ambition var att faktiskt förändras i grunden och att de i en CTO inte letade efter en “digital galjonsfigur”, utan en person som kan leda en redan påbörjad transformation och jättesatsning på digitala produkter, tjänster och expertkompetens. Att få möjligheten att vara med och forma om branschen tillsammans med en av Sveriges största byrå-grupper känns otroligt spännande.
För mer information, vänligen kontakta:
Martin Hugosson
CEO
070 881 08 48
Anna Hammerlid
CTO
073 670 91 58
Anna Hammerlid, Bonnier, Chief Transformation Officer, CTO, Martin Hugosson, mediebyrå, Nordic Entertainment Group, Splay,