FMCG-annonsörer kan förbättra sin ROI på Facebooks plattformar med så mycket som 43% genom att följa fem distinkta principer. Det hävdar GroupMs Business Science-avdelning som i en MMM-studie analyserat 1 400 Facebook- och Instagram-kampanjer inom FMCG. Rätt frekvens är den enskilt viktigaste parametern.
Digitala medier erbjuder stora möjligheter att generera betydande effekt för annonsörer, så även för den tidigare traditionella FMCG-vertikalen. I samarbete med Facebook har GroupM Business Science i ett Marketing Mix Modeling-projekt studerat 1 400 social-kampanjer i Norden över 19 FMCG-varumärken och två år. Resultatet visar att annonsörer kan låsa upp Facebook och Instagrams fulla potential och höja ROI väsentligt om fem tydliga best practice-parametrar efterlevs.
Med tanke på kategorins konkurrenskraft krävs en gedigen strategi med stort fokus på detaljer att säkerställa att det du gör som annonsör påverkar konsumenterna. Att vara bäst istället för att vara bra är extremt viktigt för framgång, något som blir mycket tydligt i denna studie, säger Lisa Gröning, Analytical Project Manager på GroupM Business Science.
Enligt analysen ligger den största potentialen för ökat ROI i att sätta rätt frekvens, dvs antal gånger en konsument ser en kampanj per vecka. Om en FMCG-annonsör skruvar på sin strategi och tillämpar rätt frekvens (3!), optimerar mot kännedom i en bred, men kvalificerad målgrupp, sätter en kampanjlängd som täcker en hel köpcykel samt använder varumärkesbyggande och mobilanpassade videos kan denne alltså åstadkomma ett potentiellt lyft på hela 43%.
Dessa resultat stämmer också väl överens med vad som bygger ett starkt varumärke. Större lyft i reklamerinran observeras för kampanjer som till stor del följer denna strategi, vilket indikerar att dessa metoder har en positiv inverkan hos konsumenter i hela inköpsresan.
I ett komplext och föränderligt digitalt ekosystem där annonsörer erbjuds otaliga sätt att skräddarsy kampanjer, kan det vara svårt att mäta ROI på ett tillförlitligt, långsiktigt och nyanserat sätt, och därmed också att veta hur kampanjer ska läggas upp för att maximera ROI. GroupM Business Science har gjort ett gediget arbete i att belysa och besvara båda dessa frågor, säger Anna Erlandsson, Marketing Science Partner på Facebook.
Hela studien finns publicerad här. Signa upp på Facebooks webinar om Learnings for FMCGs in EMEA den 29 april där studien presenteras här.
Vid frågor, vänligen kontakta:
Lisa Gröning
Analytical Project Manager
GroupM Business Science
070-384 65 64
Anna Erlandsson, Facebook, FMCG, GroupM, GroupM Business Science, Lisa Gröning, ROI,