GroupM Möt Anniken Haglund, GroupM Nexus Platforms - GroupM

Möt Anniken Haglund, GroupM Nexus Platforms

Möt Anniken Haglund, Executive Director för Platforms på GroupM Nexus! Anniken är en GroupM-återvändare som i första person har fått se resan som ’sök’ och ’social’ har gjort genom åren. I hennes nya insiktsartikel berättar hon om ett fält som allt mer präglas av AI samt hur hon själv tacklar ”cookiedöden”. Anniken berättar om en bransch i konstant förändring, med nya möjliga spelregler bakom varje hörn.

”Mitt namn är Anniken Haglund och jag är ursprungligen från Värmland men jag gjorde tidiga turer i både Östersund och Helsingborg. Jag tillhör skaran med människor som en gång arbetat på GroupM och sedan återvänt. Under min första vända så var mitt kontor på bottenplan, vi hade galler för fönstrena och lade större delen av tiden på att utbilda kunder i hur Google fungerade. Det var under den tidiga guldåldern för paid search, sedan dess har otroligt mycket hänt!”

Vad gör Platforms inom GroupM Nexus?

”Vi sköter och utvecklar annonsering på de stora plattformarna såsom Google, Meta, Amazon, TikTok och Snapchat. Enkelt sammanfattat: Vi ser till att när någon letar efter något på internet, så ska det vara lättare att hitta det man vill ha. Det är den allra lättaste och bästa förklaringen som jag med gott samvete hade kunnat ge till ett barn! Vi består av tre delar, Paid Search, Paid Social och Tracking/Analytics.”

Hur skiljer sig vardagen för de tre teamen?

”Det finns många likheter baserat på att vi tillhör GroupM och har samma utmaningar i ways of working. Samtidigt är det helt olika kanaler, både operationellt men också strategiskt. Dessutom behöver alla tre förståelse för varandras roll i en kundresa för att kunna göra sitt jobb ordentligt, även fast man är specialist i just sitt team.

Under ett projekt så är vi med först i fasen tillsammans med mediebyrån när det ska sättas en mediestrategi och hur vi bäst utnyttjar kanalen. När det är bestämt så genomför vi det faktiska medieköpet, följer upp och optimerar. Det är inte: här är annonsen, här är pengarna. Istället handlar det om insikter och omfördelning av pengarna. Vi vill hitta den bästa mixen och den bästa inriktningen. I bästa fall är det långsiktiga arbeten. Paid social är mer kampanjbaserat, men där man måste lära sig från varje kampanj. Tracking/analytics utgör grunden för att vi skall ha data att utgå från och jobbar nära de båda övriga teamen.”

Hur har Platforms förändrats över tid?

”Hela tillvaron med att arbeta med annonsering på nätets stora plattformar utgår från att hela din verklighet kan förändras över en natt. Små saker kan dyka upp med kort framförhållning som kräver strategisk fingertoppskänsla från oss. För min egen del så tror jag att det är en av anledningarna till att jag trivs så bra – för det blir aldrig tråkigt. Jag vet att jag alltid kommer behöva hålla mig på tårna och lära mig nya saker, en bonus för att trivas inom denna nisch.

Jag började samtidigt som Google började med annonsering i Sverige. Det var nytt och mycket enklare än nu. Man köpte ett klick och fick ett besök på hemsidan, sedan var det klart. Professionaliseringen har inte bara ökat enormt, takten är exponentiell. Framförallt har det blivit en tech-bransch. Fördjupningen inom vardera fält är otrolig.”

Hur ser framtiden ut?

”Det är så många faktorer! Men med största sannolikhet finns helt nya plattformar. Google går mycket mot automatisering. Som specialist behöver du bidra starkare med strategi och förståelse av slutkunden för att kunna använda verktygen ordentligt. Generellt går vi ju mer mot att bli experter på att optimera algoritmer och AI.”

En uppmaning till branschen?

”Som annonsör behöver man sätta strategi kring hur man vill jobba med privacy – och hantera cookiedöden. Hur använder man den förstahandsdata man har, och hittar nya vägar för relevant marknadsföring mot rätt målgrupp. Idag behöver man som marknadschef eller CMO ha en insikt och förståelse i hur man tacklar de frågorna, för det påverkar så mycket vilka köp man gör, inom alla kanaler. Har man en strategi och tanke runt det så är det mycket enklare att anpassa sig när nya möjligheter eller lagstiftningar från EU kommer. Detta kan man göra tillsammans med sin medierådgivare, men man måste engagera sig i det!”

Download Premium WordPress Themes Free
Download Best WordPress Themes Free Download
Free Download WordPress Themes
Download Best WordPress Themes Free Download
udemy free download
download xiomi firmware
Premium WordPress Themes Download
free online course

Tillbaka till feed