GroupM Möt Sofia Larsson, GroupM Nexus Media - GroupM

Möt Sofia Larsson, GroupM Nexus Media

Möt Sofia Larsson, Executive Director, GroupM Nexus Media. Sofia leder tillsammans med Patrick Wallin organisationens största team med över 65 medarbetare, samt har gjort en resa själv från praktikant till ledare. Hon delar med sig av sina tankar kring dåtid, nutid och framtid samt berättar varför det är viktigare än någonsin att inte skrämmas av teknikens framfart. 

”Jag är född och uppvuxen i ’Pite’, i Norrbotten. Min familj jobbar med drivmedel och detaljhandel så jag följde inte direkt några fotspår. Jag studerade i ’Ume’ och sedan bar det av till Stockholm. Många flyttar till slut tillbaka men jag trivs alldeles för bra i Stockholm! Min resa på GroupM började faktiskt som praktikant, på det som då hette MEC som efter sammanslagning blev Wavemaker. Sedan var jag tidigt på Xaxis, en vända utanför GroupM och idag leder jag GroupM Nexus Media tillsammans med Patrick Wallin.

Vad gör Media inom GroupM Nexus?

”Allra enklast förklarat så förvaltar vi våra kunders budget och maximerar effekten av deras marknadsföring på exempelvis linjär TV, audio, display, print, utomhus och mycket mer. Vi är allra helst involverade från första planeringsstadiet till färdig kampanj, något vi får alltmer möjlighet till. Vi är idag det största teamet i GroupM Nexus med ca 65 kollegor.”

Hur har Media förändrats över tid?

”Landskapet för alla divisioner inom media förändras ständigt otroligt mycket och har gjort de senaste åren. Det är mer komplext och kraven att vara up-to-date är högre än någonsin. Vi har också fått och förtjänat att ha mer kontroll över strategier och planering än tidigare. Vi är numera oftast med i ett mycket tidigare skede med våra kunder. Vi har också blivit väldigt mycket mer automatiserade i många olika delar av processerna vi är involverade i. Är man mer automatiserad är man mer effektiv och vi behöver därmed inte lägga lika mycket tid på uppgifter som är mindre utvecklande för våra specialister.

Med det sagt automatiseras vårt team inte på något sätt bort. En AI-algoritm kan inte uppstå och hantera sig själv. Vi behöver hjärnorna bakom som kan lägga upp rätt strategi, optimera och korrigera. Det är ju helt avgörande att förstå vad den har optimerats för och varför. Det är snarare positivt för specialisterna att kunna lägga tid på rätt saker. En positiv effekt är att vi får bort tråkiga uppgifter och istället kan skapa ett roligare, mer stimulerande och givande arbetsklimat.”

Vad är viktigt för er just nu?

”Just nu är vi i en fas där vår egenutvecklade teknik verkligen ger oss ett försprång. En personlig favorit är när vi byggde och utvecklade BEAM som gör att vi kan få in alla ordrar kopplat till olika köpsystem. Till exempel kan en programmatic-specialist kan importera en order och lägga upp ett kampanjskal i den köpplattform som kampanjen ska hanteras i. Samma med material – tidigare var det manuellt, tidskrävande jobb i en mängd olika excel-dokument för att få upp display-annonser, nu är det drag-and-drop så är det uppe.

Ytterligare ett exempel är CoPilot, den mest lättanvända AI-plattform jag sett – så otroligt användarvänligt system och en stor tidssparare. Man behöver inte vara ingenjör för att bygga en AI strategi till en specifik kampanj. Det är inte så många som har den tekniken utvecklad, men den har vi här på GroupM. Dessutom är vi i jättehög grad med och påverkar hur den utvecklas framåt. Här ligger vi också i framkant globalt, med fina exempel på hur vi byggt AI-strategier lokalt som lyfts upp på fler marknader.”

Hur ser framtiden ut?

”Alla kommer bli tvungna att arbeta mer holistiskt och att arbeta mer tvärfunktionellt. Att uppmuntra olika discipliner att lära sig arbeta tillsammans kommer vara avgörande för att ge ytterligare effekt till kundens affär. Dessutom tror jag fler kommer följa i våra fotspår med att integrera programmatic i alla team, istället för att låta det vara en egen avdelning.

Sist men inte minst vill jag verkligen höja teamet som är drivkraften i det hela. Nivån är skyhög och jag imponeras varje dag. I närmre samarbete inom GroupM Nexus så ser jag verkligen fram emot framtiden.”

Om du vill veta mer, hör av dig till Sofia Larsson, Executive Director Media, på sofia.larsson@groupm.com.

Premium WordPress Themes Download
Free Download WordPress Themes
Download Premium WordPress Themes Free
Download Premium WordPress Themes Free
ZG93bmxvYWQgbHluZGEgY291cnNlIGZyZWU=
download karbonn firmware
Download WordPress Themes
free download udemy course

Tillbaka till feed