GroupM NIVEAs content marketing-kampanj trendar på sociala medier - GroupM

NIVEAs content marketing-kampanj trendar på sociala medier

Just nu är NIVEA aktuella med lanseringen av hudvårdsserien MicellAIR Expert. Tillsammans med Splay One och Wavemaker har de för första gången skapat en kampanj baserat på content marketing. Avsnitt ett i den organiska YouTubeserien ”Get ready with Alice” lyckades inte bara hamna på YouTube Trending-listan inom 24 timmar, utan fick snabbt över 100 000 visningar.

Millennials är svårflörtade när det gäller reklamsponsring. De kan urskilja köpt reklam från äkta content på flera mils avstånd. Just därför är kampanjer riktade mot målgruppen en av reklambranschens största utmaningar, inte minst för FMCG-aktörer. Utmaningen för NIVEA bestod i att tilltala denna kräsna målgrupp med produkter som ligger lågt på intresseskalan; ansiktsrengöring. I konceptet ”Get ready with Alice” under NIVEAs kommunikationsplatform ”Loved By Make-Up Artists” gästas influencern Alice Stenlöf av Peg Parnevik, Linnea Widmark och Felicia Aveklew som på ett autentiskt YouTube-manér snackar, sminkar och sminkar av sig i fyra 15-minutersepisoder.

NIVEA har inte tidigare skapat organiskt content på YouTube. Med ”Get ready with Alice” har teamet haft som ambition att få access till make-up communityns engagemang och tjejsnack på ett naturligt sätt via ämnen som väcker stor uppmärksamhet på YouTube idag. Vi ville ge tittarna en upplevelse som kändes äkta och där vår produkt kom in på ett naturlig sätt, därför fick våra grymma profiler väldigt fria tyglar. Vi är så glada att det mottagits så väl, säger Karolina Ståhl, Brand Manager, NIVEA Face Care & Cleansing.

”Get ready with Alice”-konceptet tas också ut på flera plattformar. Wavemaker har, tillsammans med inhouse-byrån mStudio, anpassat profilernas egna sociala poster kring serien till content på NIVEAs Instagram-konto.

Elle Östlund, Client Manager, Wavemaker:

Vår strategi har skapat en sammanhållen, förtroendeingivande och genuin kommunikation som gett tittarna en känsla av att få vara en del av samtalen som sker i YouTube-avsnitten. Det är så kul att NIVEA vågade ta ett helhetsgrepp kring paid, owned och earned media med denna lansering.

Arbetsgrupp:

  • Karolina Ståhl, Brand Manager, NIVEA Face Care & Cleansing
  • Elle Östlund, Client Manager, Wavemaker
  • Susanna Idman, Nordic Client Director, Wavemaker
  • Anna Lilja, Digital Manager, Wavemaker
  • Kajsa Carlson, Account Manager, Splay One
  • Henrik Berglind, Head of mStudio, GroupM
  • Alexander Simmo, Motion Designer mStudio, GroupM

Vid frågor, vänligen kontakta:
Karolina Ståhl, Brand Manager NIVEA Face Care & Cleansing
Karolina.Stahl@Beiersdorf.com
0725 23 70 38

Elle Östlund, Client Manager, Wavemaker
elle.ostlund@wmglobal.com
0702 81 24 81

Om Wavemaker:
Wavemaker är nästa generations mediebyrå och agerar skärningspunkt mellan media, content och teknik. Wavemaker drivs av kreativiteten och nyfikenheten hos 8 500 personer i 90 länder och är en del av GroupM/WPP.

content, content marketing, influencer marketing, NIVEA, Wavemaker,

Tillbaka till feed