GroupM – Nyhetsmedia starkast när GroupM mäter effekten av display

Nyhetsmedia starkast när GroupM mäter effekten av display

GroupM Business Science och Mediekompaniet fortsätter sitt insiktssamarbete kring att mäta effekten av nyhetsmedia. Nu släpps en gemensam metastudie som tittar närmare på effekten av display-annonsering. Resultaten visar att nyhetsmedia-kontext både driver konvertering och varumärke i mycket högre utsträckning än övriga kontexter.

Nyhetsmedier upplever en all-time high på sina sajter just nu, men hur är det med display-annonsering i dessa kanaler? Har formatet en viktig roll i att driva annonsörers varumärke och affär framåt? Display i kontexten nyhetsmedier är ett vinnande koncept, menar GroupM Business Sciences som på uppdrag av Mediekompaniet fokuserat på programmatisk annonsering inom kategorierna detaljhandel, bil, försäkring, DIY, FMCG och kryssning på både rikstäckande och lokala nyhetssajter.

Rapporten visar att annonsörer har mycket att vinna på att köpa displayannonser i en redaktionell kontext. Dels driver detta inte bara performance, utan har en verklig påverkan på den allmänna uppfattningen av varumärket. Och sen tar man dessutom ett ansvar för den värdefulla lokaljournalistiken när man investerar i nyhetsmedia. Det är en bonusfördel, säger Lisa Gröning, Analytical Project Manager på GroupM:s Business Science-avdelning.

I studien har man tittat på inkrementell effekt, den verkliga effekten som drivs av det aktuella mediet, något som skiljer sig från ”sista klick-siffror”. Analysen visar att displayannonsering i nyhetsmedia jämfört med övriga kontexter såsom bloggar och livsstilssajter både ger 33% högre konverteringslyft och 60% högre varumärkeslyft.

Både vi på Mediekompaniet och Business Science delar bilden att den trovärdiga kontexten är en avgörande faktor för annonsens genomslagskraft. Det betyder att vi måste fortsätta belysa vikten av rätt miljö i programmatisk annonsering, inte bara pris, säger Ricki Rebecka Petrini, Marketing & Communications Director på Mediekompaniet.

Andra intressanta resultat från studien är att display-annonsering generellt sett är mest effektiv tidigt i en köpprocess, men att nyhetsmedia lyckas bättre att generera konverteringar längre fram i den digitala köpresan. Varumärkeslyftet av nyhetsmedia är också störst inom kategorier med lång köpcykel (bil) eller med lägre engagemang (FMCG).

Det här är det andra insiktssamarbetet som GroupM Business Science gör tillsammans med Mediekompaniet. Hösten 2019 genomfördes studien ”Effekten av nyhetsmedia” på uppdrag av Bonnier, Schibsted, Stampen Media och Mediekompaniet.

För mer info, vänligen kontakta:
Ricki Rebecka Petrini
Marketing & Communications Director
Mediekompaniet.
073-125 16 02

Lisa Gröning
Analytical Project Manager
GroupM:s Business Science
070-3846564

Bild: Ricki Rebecka Petrini på Mediekompaniet t.v. och Lisa Gröning på GroupM t.h.

Om Mediekompaniet:
Vi representerar svensk lokalmedia och jobbar med några av landets mest tongivande publicister. Våra specialister inom digital annonsering, print, analys och content hjälper annonsörer med skräddarsydda annonslösningar nationellt, regionalt och hyperlokalt. I år firar Mediekompaniet 10 år vilket vi uppmärksammar via en rad olika insiktsstudier på marknaden. Lyftstudien tillsammans med GroupM Business Science är en av flera rapporter som ges ut under 2020.

Premium WordPress Themes Download
Free Download WordPress Themes
Download WordPress Themes
Download Premium WordPress Themes Free
udemy free download
download huawei firmware
Download WordPress Themes
udemy course download free

business science, digitala media, Display, konvertering, köpcykel, Lisa Gröning, mediebyrå, Mediekompaniet, metastudie, nyhetsmedia, nyhetsmediekontext, programmatic, programmatisk annonsering, Ricki Rebecka Petrini, varumärke,

Tillbaka till feed