I mars 2017 stormade det kraftigt kring YouTube gällande bristande säkerhet för varumärken. GroupM i Sverige har sedan dess vidtagit avsevärda åtgärder kring programmatiska köp, dels för att förbättra brand safety på samtliga kanaler, inklusive YouTube, men också för att säkra viewability. Vi vill att våra annonsörer ska känna sig trygga hos oss.
Här är 5 anledningar till att en GroupM-kund kan slappna av kring brand safety och viewability:
- Vi köper via direktavtal med lokala premiumpublicister. Majoriteten av all programmatisk handel på GroupM går via så kallade private marketplaces. Vi köper generellt aldrig på öppna annonsbörser med betydligt mindre kontroll över miljö och kontext, speciellt då vi vet att graden av annonsbedrägerier är högre där. Undantaget är om en annonsör har specifika önskemål som inte kan uppfyllas annars. För oss är brand safety och viewability av högsta vikt och vi kan bara kravställa via direktavtal.
- Vi har etablerat partnerskap med MCNs. För att säkerställa brand safety på YouTube har vi bland annat etablerat partnerskap med leverantörer som aggregerar varumärkessäkra Multi Channel Networks (såsom Splay och United Screens) på YouTube. Detta innebär att våra köp innehåller varumärkessäkra och kvalitativa miljöer och kontexter.
- Vi verifierar köp via tredje part. För programmatiska köp via GroupM verifierar en MRC-ackrediterad tredjepartsaktör varje unik annonsvisning som köps för GroupMs annonsörer för att säkerställa att vi inte når bedräglig trafik. Gällande YouTube är det svårt att nyttja tredjepartsscript för att kvalitetssäkra då innehållet är användargenererat. Den problematiken löser vi dock via kvalitativa MCN:s (se punkten ovan).
- Vi har högsta betyg kring annonsbedrägeri. På uppdrag av Sveriges Annonsörers mediekommitté för rörlig bild lät Xaxis, GroupMs centrala enhet för programmatiska medieprodukter, sig utvärderas av ett av Europas ledande företag för att undersöka graden av bedräglig trafik. Samtliga mediebyrånätverk blev inbjudna till att delta i testet, men GroupM var det enda som tackade ja. Xaxis fick högsta möjliga säkerhetsbetyg och är därför en rekommenderad aktör av Mediekommittén för rörlig bild.
- Högre viewabilitystandard än IAB. GroupM går i bräschen på marknaden för att driva utvecklingen av viewability framåt. Vi har exempelvis introducerat vår egen viewability-valuta som är dubbelt så strikt som IABs tolkning av en synlig annonsvisning (50% synlighet i minst en sekund för displayannonsering). Vår standard är satt till att 100% av annonsen ska vara synlig i minst en sekund. Vidare kommer GroupM under nästa år lansera produkter där annonsörer enbart debiteras för 100% synliga annonser enligt vår striktare standard.
Har du frågor?
Tveka inte att kontakta Kenny Spångberg, GroupM CDO.
annonsör, brand safety, digital marknadsföring, GroupM, IAB, Kenny Spångberg, programmatic, tech, transformation, viewability,