GroupM Pressmeddelande: Anna Martinkari blir ny VD för Mindshare - GroupM

Pressmeddelande: Anna Martinkari blir ny VD för Mindshare

Mindshare värvar ny VD i Sverige

GroupM-byrån Mindshare välkomnar Anna Martinkari som tillträdande VD för den svenska verksamheten. Anna kommer senast från Telia Company i sin roll som Head of Digital and Analytics för business to business och är en analytisk ledare med stor erfarenhet av digitalisering och transformation med fokus på kund och affärsnytta. Mindshare kommer från ett starkt 2022 med bland annat vunna uppdrag från Samsung och Jula och förlängt avtal med Stadium. Med Anna i spetsen siktar man mot att ytterligare stärka sitt kreativa erbjudande som byrå genom att skala upp och nyttja den buffé av möjligheter som kommer med AI och nya tekniker kombinerat med kunniga och innovativa medarbetare.

Starkt år i backspegeln

Mindshare kommer från ett händelserikt räkenskapsår 2022, med internationella utmärkelser i kreativitet, global uppmärksamhet för sitt svenska kontor och flera nya kunder i Sverige. Utöver nya kunder i exempelvis Samsung och Jula så förlängdes och utökades tidigare avtal med Stadium. Efter en kortare period av interimt ledarskap i Martin Krona, VD för GroupM, så tillträder Anna i en organisation med momentum.

– Under vår rekryteringsprocess har jag lärt känna Anna som en ödmjuk och intelligent person som kompletterar Mindshares nuvarande ledningsgrupp på ett bra sätt. Hennes bakgrund från finance och telco med roller inom data, tech, digitalt och performance är en stark tillgång för hela vår grupp. Jag ser fram emot att arbeta tillsammans med Anna, dels för att hon har mycket att lära mig, men också för att vi direkt har haft så roligt tillsammans och delat många skratt. Det ska bli kul att välkomna henne både till Mindshare och till GroupMs ledningsgrupp,” säger Martin Krona, VD, GroupM.

Senast från telekom

Anna Martinkari, som även tar del i den svenska ledningsgruppen hos moderbolaget GroupM, kommer senast från Telia i rollen som Head of Digital and Analytics B2B. Under sina sex år på Telia har hon bland annat ansvarat för strategisk utveckling och transformation av de kundnära digitala kanalerna och uppbyggnaden av framtidens Analytics och MarTech för Telia Sverige B2B. Anna tillträder rollen i början på 2024.

– Jag är oerhört stolt över att få bli en del av den lila gemenskapen och ödmjuk inför det förtroende som Martin Krona och GroupM nu ger mig. Mindshare är en kreativ byrå med ett imponerade track record och jag ser fram emot att få komma in, lära känna människorna i teamet och att få bidra till att vi även i fortsättningen lever upp till kundernas rättmätiga krav på proaktivt partnerskap och lönsam resultatfokuserad magi” säger Anna Martinkari.

Om Mindshare

Mindshare är en global medie- och kommunikationsbyrå med ett nätverk av 10,000 anställda i 86 länder. I Sverige är vi ca 50 personer som kompletterar varandra med olika bakgrunder, erfarenheter och kompetenser. Vår främsta styrka ligger i vår gemensamma passion kring att ta fram nya strategi- och medielösningar och driva good growth för våra kunder och deras konsumenter.

Kontakt:

Martin Krona