GroupM Pricka rätt Black Friday-strategi - Niklas Bardin reder ut - GroupM

Pricka rätt Black Friday-strategi – Niklas Bardin reder ut

Det är dags igen! Holiday Season är runt hörnet och därmed även Black Friday. I år väntas Black Friday fortsatt öka tillväxt inom e-handeln, men beteendet kring shopping-högtiden har förändrats över tid. Niklas Bardin är performance consultant på GroupM Nexus och reder ut vad som gäller inför årets upplaga. 

Med åren har Black Friday gått från en dag, till en vecka och nu en tre-veckorsperiod fylld med erbjudanden i kombination med Singles Day och Cyber Monday. Det kanske inte kommer som en överraskning, men det är en viktig del för att förstå det förändrade konsumentbeteendet och hur man bör sätta sin strategi inför årets upplaga.

De senaste fem åren har sökningar på Black Friday minskat, medan sökningar på Black Week stadigt ökat vilket i sin tur innebär att konsumenter börjar tidigare och är mer förberedda. Detta innebär mer konkurrens för kundernas uppmärksamhet och större krav på annonsörer. Hur väljer man strategi utifrån ett ständigt föränderligt konsumentbeteende?

Vad säger statistiken?

En trend de senaste åren är att påbörja sin Holiday-shopping redan i september och oktober, en siffra som i Sverige idag är hela 37%. Samtidigt som köpbeteendet tar fart tidigare så väntar ungefär 50% av konsumenterna att handla tills produkterna finns på rea, men planering börjar i god tid innan. Strategiskt behöver man både aktivera synlighet för varumärken samtidigt som man behöver möta upp det ökade köpbeteendet i tid inför och under Black Friday.

Vi ser också ett förändrat beteende i vart man köper sina produkter. Som en följd av mer planerade köp så öppnar det dörrar för nya varumärken och återförsäljare där bra erbjudanden är de främsta anledningarna till att man vågar testa något nytt under Black Friday. Detta skapar en unik möjlighet för mindre e-handlare och varumärken att ta marknadsandelar under Q4.

Men trots en stark digital trend så finns det också en avvikelse 2022. Andelen onlineshoppare i Sverige har minskat något, från 89% 2021 till 88%, en trend som gör omni-channel viktigare än någonsin den här säsongen. Kunder litar på att flera kanaler inför köpbeslut och använder både online- och offline-resurser för att göra research och handla. Har ni en strategi som stärker båda?

Hur bör man tänka strategiskt jämfört med 2021?

Årets upplaga av Black Friday kommer kräva större planering och strategiskt fokus än tidigare år. Med fortsatt ökad konkurrens om annonsutrymme och erbjudanden så kommer multi- och omni-channel strategier ha en avgörande roll i att fånga konsumenternas uppmärksamhet:

  • Vad är planen och hur ser våra erbjudanden ut?
  • Speglar strategin det förändrade kundbeteendet?
  • Skapar vi möjlighet för att hjälpa kunden välja att köpa antingen online eller offline?
  • Har vi aktiveringar innan erbjudanden börjar?
  • Har vi content alignment mellan kanaler för brand recognition?
  • Hur ser vår synergistrategi ut mellan kanalerna?
  • Har vi en strategi som inkluderar alla våra kanaler?
  • Kan vi boosta CRM och nyhetsbrev innan Black Friday?

Finns det nya kanaler som man bör ta hänsyn till?

Amazons lansering i Sverige startade skakigt och under Black Friday 2021 hade annonsörer och företag begränsade annonsmöjligheter för att nå ut till konsumenten. Amazon har i Sverige vuxit i en otrolig fart och är idag en betydande handelsplats. Därför får man inte glömma Amazon om man än inte aktiverat sig där än.

Vad bör man säkerställa som grund innan Black Friday?

Planering och schemaläggning av annonsering är A och O under dessa veckor. Undvik att ändra detaljer i sista sekund. Överbelastning hos Google och Meta har gjort att plattformarna ofta kraschat under Black Friday. Se till att bredda exponeringen för att kunna synas i alla lägen.

Ta även en extra titt på hemsidan. Testa hastighet, optimera produktsidor i god tid och se till att check-out processen fungerar smidigt innan det drar i gång.

Hur påverkar inflationen och kommande lågkonjunktur?

Sist men inte minst så går det inte att ignorera denna punkt, även om det i dagsläget är en svåranalyserad del i konsumentbeteende.

En rapport från IPSOS visar att inflationen har varit det som globala konsumenter oroar sig mest över, fem månader i rad. Ökade levnadskostnader påverkar konsumentbeteende, men indikationer under kommande veckor med analys av försäljning och data kommer vara viktigt.

Med oron för ökade kostnader och prissättningar så kommer konsumenter med stor sannolikhet vara än mer angelägna om bra erbjudanden och göra noggrann research.

Vill du veta mer?

Hör av dig till niklas.bardin@groupm.se

Download Nulled WordPress Themes
Premium WordPress Themes Download
Download Premium WordPress Themes Free
Premium WordPress Themes Download
lynda course free download
download samsung firmware
Download WordPress Themes
ZG93bmxvYWQgbHluZGEgY291cnNlIGZyZWU=

Tillbaka till feed