GroupM Spara historisk data - innan det är försent - GroupM

Spara historisk data – innan det är försent

STREAMLINE: SPARA DIN HISTORISKA DATA INNAN DET ÄR FÖR SENT (Av Felix Schenk)

Oavsett om det gäller ett litet enmansföretag eller ett stort globalt företag är det lätt att konstatera att Google Analytics är ett viktigt verktyg i alla marknadsförares verktygslåda. Det är utan tvekan det mest välkända och allmänt använda webbanalysverktyget, som hjälper tusentals företag att mäta webbplatsaktivitet och få värdefulla affärsinsikter varje dag. Som de flesta användare förmodligen vet vid det här laget kommer den gamla versionen av Google Analytics (Universal Analytics) att sluta samla in data 1 juli 2023 och ett år senare kommer all tidigare insamlad data att raderas. Värdesätter man sin historiska data så innebär det potentiellt problem eftersom all data från Universal Analytics, om den inte sparas någon annanstans, kommer att försvinna utan möjlighet till återställning.

Vår lösning

På GroupM kan vi knappast vara mer exalterade över allt vad Google Analytics 4 heter, men förlusten av historisk data har också visat sig vara något av en utmaning för oss eftersom det utgör en viktig del av vår verktygslåda och hjälper oss att fatta rätt beslut tillsammans med våra kunder.

Även om Google erbjuder flera lösningar för att exportera historisk data från Universal Analytics så är lösningarna ofta lite för avancerade för de flesta vanliga användare. Den enda ”enkla” utvägen som erbjuds är helt enkelt att exportera data manuellt till Excel, PDF eller CSV. Det riskerar snabbt att bli rörigt och att få en heltäckande bild över de tio år av data som många Universal Analytics-konton innehåller skulle vara nästintill omöjligt. För att bespara våra kunder den tid och ansträngning det innebär att ta sig an detta på egen hand skapade vi därför vår egen lösning för att exportera och se sin historiska data – Streamline.

Franska + tyska = engelska

Eftersom Universal Analytics och Google Analytics 4 är två versioner av samma produkt är det lätt att anta att all data skulle vara direkt jämförbar. Men det är inte riktigt fallet – i någon mening talar de helt olika språk. Man kan säga att Universal Analytics talar franska och Google Analytics 4 talar tyska – vad Streamline gör är att översätta allt till engelska och på så sätt göra data från de två jämförbara.

Med ett verktyg som Streamline kommer företag inte bara att få en smidigare övergång till Google Analytics 4 och behålla år av dyrt insamlad data, men till och med få möjlighet att höja nyttan till nya nivåer. Förändring som detta skapar en möjlighet för att börja arbeta mer strukturerat med data. I takt med att den annalkande ”cookie-fria framtiden” närmar sig så är detta ett bra tillfälle att uppdatera sina invanda rutiner och arbetssätt. Här blir historisk data enormt viktig.

Vill du veta mer om Streamline?
Kontakta Felix Schenk, Tracking & Analytics specialist på felix.schenk@groupm.com

Download Best WordPress Themes Free Download
Free Download WordPress Themes
Download WordPress Themes
Download Best WordPress Themes Free Download
udemy course download free
download coolpad firmware
Download WordPress Themes
free online course

Tillbaka till feed