GroupM Han ska utveckla ett nytt analys- och strategierbjudande - GroupM

Han ska utveckla ett nytt analys- och strategierbjudande

Elias Betinakis är ny Chief Strategy Officer inom GroupM sedan 1 maj. Hans uppgift är att se över hur gruppen jobbar med analys, insikt och strategi idag, och utveckla ett framtidssäkrat erbjudande.

Elias Betinakis Chief Strategy Officer på GroupM

– Det råder ingen brist på begåvade och smarta personer i de här områdena på byråerna och på GroupM Nexus, konstaterar Elias Betinakis. Men givet hur stora förändringar som skett och sker, vill jag närma mig uppgiften utifrån den här frågeställningen: ’Om vi tänker att en organisation för analys, insikt och strategi inte fanns, hur skulle vi då bygga den idag?’. Sannolikt med mer fokus på data, marketing science och högre grad av automatisering. Och med en vidare definition av strategi, som utöver mediestrategi även rymmer affärsstrategi och kommunikationsstrategi.

GroupM är Sveriges största medie- och kommunikationsbyrågrupp och en av sex mediekronor i Sverige går genom nätverket. Investeringar är en sak, men det ger även tillgång till mer data än någon annan aktör på mediebyråsidan. Att hitta sätt att använda dessa data mer kreativt, blir därför en viktig uppgift för Elias Betinakis. Alltid med kunden, och kundens kund, i fokus.

– Det här är en nyckelfråga för GroupM, säger Martin Krona, vd på GroupM. Vi verkar i en bransch i extrem förändring och då är det nyttigt att få in en resurs som Elias, som kommer ”utifrån”, och alltså inte har mediebyråbakgrund, men som har erfarenhet från både kundsidan och reklambyråsidan.

– Vi på GroupM har varit framgångsrika och lönsamma, även i tuffa tider, och det känns inspirerande att kunna göra den här satsningen nu, säger Martin Krona. Nu skapar vi en gemensam modell, i gruppen, för hur vi ska jobba med strategi och insikt. Och det möjliggör ännu tydligare och mer differentierade positioner för byråerna. Det kommer att vara viktigt framåt.

Elias Betinakis kommer att arbeta nära GroupMs byrå-vd:ar Lina Lindén, Anna Martinkari, Morten Flamand och Mats Holmberg. Han har tidigare bland annat arbetat som strategi- och insiktschef för Telia Sverige, Planning Director på NORD DDB och researchchef på Klarna.

För mer info, vänligen kontakta:

Martin Krona
Vd
+46 708 810 848
martin.krona@groupm.com

Elias Betinakis
Chief Strategy Officer
+46 761 341 070
elias.betinakis@groupm.com

Om GroupM:

GroupM är WPP:s medieinvesteringsgrupp med uppdraget att forma nästa medieera, där reklamen fungerar bättre för människor. Företaget ansvarar för mer än 60 miljarder dollar i årliga medieinvesteringar (enligt det oberoende undersökningsföretaget Comvergence). Genom de globala byråerna Wavemaker, EssenceMediacom, Mindshare, Acceleration och T&Pm, samt med kompetens inom medieaktivering (GroupM Nexus), data (Choreograph), underhållning (GroupM Motion Entertainment) och Investment solutions, utgör GroupM en unik kombination av global storlek, expertis och innovationskraft för att skapa hållbart värde för sina kunder – oavsett var de gör affärer.

Download Premium WordPress Themes Free
Download Nulled WordPress Themes
Free Download WordPress Themes
Free Download WordPress Themes
download udemy paid course for free
download lava firmware
Download WordPress Themes
lynda course free download

Analys, Anna Martinkari, Elias Betinakis, GroupM, Insikt, Lina Lindén, Martin Krona, Morten Flamand, strategi,

Tillbaka till feed